Nytt partiprogram 2023-2027 vedtatt

Programmøte

Ås Arbeiderpartis medlemsmøte har vedtatt nytt program for perioden 2023-2027

Ås Arbeiderpartis medlemsmøte har vedtatt nytt partiprogram: Ett rettferdig, trygt og grønt Ås. Hele programmet kan du lese vedlagt.

Arbeiderpartiet ønsker en rettferdig, trygg og grønn utvikling av Ås kommune. Da må alle inkluderes, uavhengig av sosial bakgrunn, inntekt, kjønn, seksuell orientering, funksjonsevne, religion og etnisitet. Vi tror på at alle har noe bidra med. Derfor må vi sørge for at flest mulig får brukt sine ressurser i arbeidslivet, samfunnslivet og frivilligheten.

Ås Kommune har de siste årene gjennomført flere store utbyggingsprosjekter for å være i forkant av befolkningsvekst og sørge for gode tilbud til barn, ungdom og eldre. Det er foretatt utbygginger av Solberg skole, Rustad skole, Åsgård skole, Moer sykehjem, Moertunet, Åshallen og Nordby barnehage ved hjelp av midler fra eiendomsskatt, lån og egne midler. Dette gir et bedre tilbud innen skole, eldreomsorg og barnehage, men gir også kommunen en krevende økonomisk situasjon i noen år.

Høye strømpriser, økt rente og prisvekst er krevende for mange innbyggere nå. Ås Arbeiderparti er derfor opptatt av å holde kommunale avgifter og brukerbetalinger på et lavt nivå. Eiendomsskatten skal ikke økes i perioden.

Klima- og miljøutfordringen er vår tids største utfordring. Ås Arbeiderparti vil forsterke innsatsen for å redusere utslipp i tråd med våre klimamål, og ta vare på dyrka mark og viktige natur- og friluftsområder til glede for våre innbyggere. Med NMBU plassert i kommunen har vi en unik mulighet til å samarbeide om å utvikle et bærekraftig næringsliv og tiltrekke oss flere arbeidsplasser.

Ås Arbeiderparti ber om tillit til å fortsette arbeidet med å utvikle Ås kommune videre på en rettferdig, trygg og grønn måte. Valgprogrammet sier noe om våre verdier og viktigste prioriteringer framover.

Vi håper du leser, og ta gjerne kontakt med oss.

Hele programmet kan du lese ved å trykke på vedlegget under.